تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون ساده | راهنمای خرید تلویزیون های اسمارت

تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون ساده | راهنمای خرید تلویزیون های اسمارت | تلویزیون هوشمند بزرگ در یک خانه مدرن

پیشرفت فناوری و تکنولوژی موجب به وجود آمدن امکانات فراوانی شده است که یکی از آن ها، تلویزیون‌های هوشمند می‌باشند. تلویزیون هوشمند به طور گسترده‌ای در مورد نمایشگرها استفاده می‌گردد، اما همه تلویزیون‌ها واقعاً هوشمند نیستند. در صورتی که قصد خرید تلویزیون را دارید، این مقاله از انتخاب کلیک را از دست ندهید. در این مطلب، قصد داریم توضیح دهیم که تلویزیون هوشمند چیست و چه تفاوتی با تلویزیون معمولی دارد.

 

راهنمای خرید تلویزیون های اسمارت

 

از کجا بفهمیم تلویزیون هوشمند است؟

تلویزیون های هوشمند به اندازه انواع معمولی به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند و دلیل این امر به سادگی قابل توجیه است. تلویزیون‌های هوشمند به نسبت تلویزیون های معمولی از قیمت های بالاتری برخوردار هستند که این مورد به دلیل کیفیت بالاتر وامکانات بیشتر این دستگاه ها می باشد. البته با توجه به رشد روزافزون شرکت‌های فناوری که بازی‌های با گرافیک بالا و آنلاین را به بازار عرضه می‌کنند، در حال حاضر شاهد حجم نسبتاً بزرگی از تلویزیون‌های هوشمند با قیمتی مناسب تر هستیم. به نظر می‌رسد در آینده ای نه چندان دور، تلویزیون‌های هوشمند تمامی بازار را به خود اختصاص دهند.

در حقیقت، تلویزیون‌های هوشمند امروزه بیشتر از یک وسیله تماشای تصویر و صدا هستند. این محصولات دارای قابلیت اتصال به اینترنت هستند و امکان نصب اپلیکیشن‌های محبوب مانند Youtube و Netflix را فراهم می‌کنند. این ویژگی به طور خاص مختص تلویزیون‌های هوشمند است و تلویزیون‌های معمولی این قابلیت را ندارند. تلویزیون‌های هوشمند با انواع صفحه نمایش‌های LCD، LED و OLED به بازار عرضه می شوند. این پنل ها کیفیت تصویری متفاوتی را پخش می‌کنند. بنابراین، انتخاب بین این مدل‌ها بستگی به سلیقه و ترجیح شما دارد. تفاوت اصلی بین تلویزیون‌های هوشمند و معمولی در وجود قابلیت‌های هوشمند است. تلویزیون‌های هوشمند ویژگی های اضافه تری مانند مرورگر وب، استفاده از برنامه‌های متعدد و اتصال به پلتفرم‌های استریمینگ را دارند. همچنین، این دستگاه ها ریموت کنترل‌های هوشمندی دارند که از اسکرول موس برای جهت‌دهی و انتخاب گزینه‌ها استفاده می‌کنند.

 

از کجا بفهمیم تلویزیون هوشمند است؟

 

به چه تلویزیونی اسمارت گفته می‌شود؟

تلویزیون هوشمند و نوع معمولی آن از حیث ویژگی‌ها و قابلیت‌ها تفاوت‌هایی دارند. تلویزیون اسمارت، علاوه بر تماشای کانال‌های معمول به کاربر اجازه جستجو در اینترنت، گوش دادن به موزیک و تماشای ویدیوهای آنلاین را می دهد.

 

تلویزیون‌های هوشمند در برابر انواع معمولی آن

یکی از ویژگی‌های مهم تلویزیون‌های هوشمند، داشتن سیستم عامل است. این به شما امکان می‌دهد تا به راحتی در اینترنت بگردید، به گوشی همراه خود متصل شوید، تماس ویدیویی با دیگران برقرار نمایید و فیلم‌ها و ویدیوهای آنلاین را تماشا کنید. در مقابل، تلویزیون‌های معمولی تنها به شما اجازه می‌دهند که کانال‌های معمولی را تماشا کنید که اپراتور برای شما فراهم کرده است. به طور کلی، تلویزیون‌های هوشمند به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به تلویزیون‌های معمولی دارند.

 

کارکرد  تلویزیون معمولی تلویزیون هوشمند
محتوایی که نشان می دهد تماشای کانال هایی که اپراتور اجازه می‌دهد تماشای هر نوع محتوا مثل فیلم های آنلاین
عملکرد صرفا یک تلویزیون ساده قابلیت اتصال به اینترنت، گوشی و لپ تاپ و…
مرورگرهای وب مرورگری روی آن ها نصب نمی شود از قبل روی ان ها مرورگر نصب شده
وای فای اتصال به وای فای، قابلیت بیشتری به آن ها نمی دهد جهت دسترسی به امکانات آن ها، باید به وای فای متصل شوند
برنامه و اپلیکشین هیچ برنامه ای از قبل روی آن ها نصب نشده برخی برنامه ها بصورت پیشفرض روی آن ها نصب و بقیه اپلیکیشن ها قابل نصب هستند
استریم کردن Streaming با نصب تجهیزات قابلیت استریم محتوا را دارند قابلیت استریم بدون نیاز به تجهیزات
صفحه لمسی اکثرا فاقد صفحه لمسی برخی از آن ها این امکان را دارند

 

نحوه کار تلویزیون‌های هوشمند

در این بخش، به برخی از ویژگی‌های تلویزیون‌های هوشمند اشاره خواهیم کرد که آنها را از تلویزیون‌های معمولی متمایز می‌کند:

1. استریم ویدیو و موزیک:
تلویزیون‌های هوشمند امکان استریم ویدیو و موزیک را برای کاربران فراهم می‌کنند. با اتصال به اینترنت، شما می‌توانید به صورت آنلاین فیلم‌ها، سریال‌ها، موزیک و سایر محتواهای دیجیتال را تماشا کنید یا گوش دهید.

2. دارای مرورگر وب به صورت پیش‌فرض:
یکی از ویژگی‌های برجسته تلویزیون‌های هوشمند، داشتن مرورگر وب به صورت پیش‌فرض است. با این ویژگی، شما می‌توانید به آسانی وبگردی کنید، صفحات وب را مشاهده کنید و از خدمات آنلاین مختلف مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر سایت‌ها استفاده نمایید.

3. دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلف:
تلویزیون‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند از فروشگاه‌ها اینترنتی، برنامه های مختلف و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را دانلود و نصب کنید. با این ویژگی، شما می‌توانید به برنامه‌های ویدیویی، بازی‌ها، اخبار، وضعیت آب و هوا و غیره دسترسی پیدا کنید.

4. مدیا پلیر:
تلویزیون‌های هوشمند قابلیت پخش فایل‌های ویدیویی و صوتی را داراست. شما می‌توانید فیلم‌ها، موزیک، عکس‌ها و سایر فایل‌ها را از طریق درگاه USB یا شبکه به تلویزیون خود منتقل کنید و آنها را با کیفیت بالا تماشا کنید.

5. امکان اتصال گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ:
بوسیله تلویزیون های اسمارت به سادگی امکان مشاهده و انتقال محتواهای صوتی تصویری را از موبایل و لپ تاپ و بالعکس را خواهید داشت.

 

نحوه کار تلویزیون‌های هوشمند

 

تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون اندروید

در ادامه بحث «تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون معمولی» به بررسی تفاوت‌های این تلویزیون‌ها با تلویزیون اندروید می‌پردازیم.
تلویزیون‌های هوشمند، بصورت کلی دستگاه های صفحه‌تختی هستند که برروی آن‌ها می‌توان برنامه‌هایی را نصب کرد یا اپ های پیش‌فرضی در ان ها نصب شده است. این تلویزیون‌ها از طریق کابل یا اتصال وای فای (بی‌سیم) به اینترنت متصل می‌شوند و به دلیل داشتن این ویژگی، مزایا و تفاوت‌های چشم‌گیری نسبت به تلویزیون‌های معمولی دارند. در تلویزیون‌های هوشمند، امکان استریم ویدیوهای موجود در سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب وجود دارد. همچنین، قابلیت مرور و گشت و گذار در فضای وب نیز در این تلویزیون‌ها فراهم است.

وجود قابلیت تشخیص حرکت و صدا در نسل‌های جدید تلویزیون‌های هوشمند از دیگر تفاوت های آن ها با نوع ساده است. با استفاده از این ویژگی می‌توان بازی‌های آنلاین با گرافیک بالا را اجرا کرده، حساب‌کاربری خود را در صفحات مجازی بزرگ مشاهده کرد و بسیاری از کارهای دیگری که به وسیله گوشی هوشمند انجام می‌شود، به راحتی با این تلویزیون‌ها قابل انجام می باشد. اما تلویزیون اندروید (اندروید تی‌وی) در واقع یک دستگاه طراحی شده برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ است. با اتصال این دستگاه به تلویزیون‌های معمولی، شما قادر خواهید بود به اینترنت دسترسی پیدا کنید و از تعداد بی‌شماری برنامه تلویزیونی و بازی آنلاین بهره‌برداری کنید. به دلیل استفاده از سیستم عامل اندروید، می‌توانید اپلیکیشن‌های متعددی را از فروشگاه گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

 

خرید تلویزیون های اسمارت و 4K

 

تلویزیون های اسمارت و 4K

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین تلویزیون هوشمند و تلویزیون معمولی، در امکانات متنوع مثل استریم کردن بود که در تلویزیون هوشمند وجود دارد. در این بخش به تعریف تلویزیون های فورکی (4K) و سپس تفاوت آن با تلویزیون هوشمند می پردازیم. تلویزیون 4K دستگاهی است که می تواند تصاویر را با رزولوشن 3840 در2160 پیکسل یعنی 4 برابر Full HD به نمایش درآورد. همه تلویزیون های 4K، هوشمند می باشند اما لزوما همه تلویزیون های اسمارت، 4k نیستند.

 

مزایای تلویزیون هوشمند چیست و چه برتری نسبت به تلویزیون معمولی دارد؟

تلویزیون هوشمند، یکی از نوآوری‌های پیشرفته در عرصه تکنولوژی و سرگرمی بوده که به شما امکان دسترسی آسان به شمار زیادی از کانال‌های تلویزیونی، برنامه‌ها، فیلم‌ها و موزیک‌های مورد علاقه را بدون نیاز به اتصال به آنتن یا دیش ماهواره می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که در گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اید، به راحتی به این منابع دسترسی پیدا کنید. با فناوری پیشرفته تلویزیون هوشمند، شما قادر خواهید بود برنامه‌هایی که در هفته‌های گذشته امکان تماشا آن‌ها را نداشتید را متوقف، بازبینی یا حتی ضبط کنید. این مورد به شما امکان می‌دهد تا همیشه به برنامه‌های مورد علاقه‌ دسترسی داشته باشید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

علاوه بر این، با استفاده از تلویزیون هوشمند، می‌توانید به راحتی با دوستانتان از سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. با نصب اپلیکیشن‌های سوشال مدیا بر روی تلویزیون هوشمند خود، می‌توانید عکس‌ها و ویدیوها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و از طریق پیام‌رسان ها و شبکه‌های اجتماعی با آن ها به تبادل اطلاعات بپردازید. همچنین، با تلویزیون هوشمند می‌توانید به راحتی در فضای وب جستجو کنید. علاوه بر آن با استفاده از Living Room، قابلیت جستجو در وب را بر روی صفحه تلویزیون خود دارید و می‌توانید به سرعت و آسانی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، تلویزیون هوشمند به شما امکان انجام بازی‌های آنلاین را می‌دهد. شما می‌توانید با دوستان و خانواده خود به بازی‌های مختلفی از جمله بازی‌های چندنفره آنلاین بپردازید و لحظات سرگرم‌کننده‌ای را در کنار هم سپری نمایید.

 

مزایای تلویزیون هوشمند چیست

 

معایب تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند امکانات بسیاری را به صورت رایگان فراهم می‌کنند، اما در عین حال برخی از خدمات و سرویس های آن ها نیازمند اشتراک ماهانه یا پرداخت هزینه هستند. استفاده از این ها شاید برخی خطرات را به دنبال داشته باشد:

1. حفظ حریم شخصی:

استفاده از تلویزیون‌های هوشمند ممکن است، ریسکی برای حفظ حریم شخصی شما باشد. این دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های مربوطه معمولاً جستجو های شما را به دقت رصد می‌کنند تا پیشنهادهای متناسب با علاقه‌ها و سرچ های شما ارائه دهند.

2. محدودیت در جمع‌آوری داده‌ها:

اگرچه می‌توانید تا حدی جمع‌آوری داده‌های شخصی خود را محدود کنید، اما یافتن راهکارهایی برای کاهش این رصد و بازگشت به وضعیت قبلی معمولاً دشوار است.

3. اشتراک اطلاعات شخصی:

با استفاده از تلویزیون‌های هوشمند، شما باید تمام محتوایی که تماشا می‌کنید را با ارائه دهندگان سرویس های تلویزیون به اشتراک بگذارید. این ممکن است برای تجربه کاربری شما بهتر باشد، اما برخی افراد ممکن است تمایلی به اشتراک‌گذاری این اطلاعات نداشته باشند. با این حال، شما همچنان کنترلی برای جلوگیری از رصد عادات مشاهداتی خود دارید و می‌توانید از این امکان استفاده کنید تا اطلاعات شخصی خود را محدود کنید.

 

معایب تلویزیون هوشمند چیست؟

 

نتیجه گیری

تلویزیون‌ های هوشمند یا اسمارت به علت قابلیت اتصال به اینترنت، امکانات فراوانی را برای کاربران فراهم می‌کنند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به برنامه‌های رایگان، بازی‌های آنلاین، جستجو در صفحات وب و امکان گفت‌وگو اشاره کرد. اما با وجود تمام این امکانات، تلویزیون‌های هوشمند قادرند حریم شخصی کاربران را به خطر بیندازند و جستجو های آن‌ها را به سادگی در اختیار ارائه دهندگان برنامه‌های تلویزیونی و اپلیکیشن‌ها قرار دهند. به همین دلیل، شما می توانید، جمع‌آوری این داده‌ها را به شدت محدود کنید تا حفظ حریم خصوصی خود را تضمین کنید.

 

مقالات مرتبط

معرفی اندروید باکس هوما
پرفروش‌ترین تلویزیون‌های بازار ایران در تابستان 1402
لیست قیمت بهترین تلویزیون ها شهریور1402
خرید و قیمت تلویزیون هوشمند ایکس ویژن
مقایسه و بررسی تلویزیون های هوشمند ایکس ویژن و تی سی ال 2023

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.